Digital marknadsföring

Vad är Digital marknadsföring?

Digital marknadsföring går ut på att marknadsföra sig på nätet. Att ha en hemsida, att synas på Google, att synas i sociala medier bl.a.

Allt jag skriver riktar sig till dig som företagare som vill nå ut till dina kunder, både privata och företagskunder.

Jag kommer allteftersom skriva i detalj om de olika delarna i min Blogg. Så för detaljerad information läs min blogg om de olika specifika delarna i en lyckad digital marknadsföring.

Var ska man börja?

Hemsidan

Du måste ha en snygg, modern och informativ hemsida. Det är hemsidan som är navet i din digitala marknadsföring. Du äger informationen på hemsidan. Du bestämmer designen. Ingen annan kan påverka. Du är oberoende andra aktörer genom att använda hemsidan som det centrala i din information och marknadsföring.

Hemsidan måste vara modern för att tilltala kundens öga.

Hemsidan måste vara modern för att tilltala Google hur Google indexera sidan.

Hemsidan måste vara modern för att fungera på mobila enheter så som smartphones och läsplattor.

Hemsidan måste vara modern för att visa dina kunder att är du och ditt företag är moderna och stå på tårna.

Sociala medier är nästa steg

Facebook, LinkedIn, Google+, Instagram och Youtube kan för en företagare kännas som rena tramset. Något som bara privatpersoner använder och slösar bort sin fritid på. Men riktigt så är det inte. Tänk dig att privatpersonerna som slösar bort sin tid tillbringar väldigt mycket tid på olika sociala medier. Det är alltså där de finns – dina kunder. Även en företagskund är ju en privatperson. Om du och ditt företag kan synas på de sociala medier där dina framtida kunder tillbringar all sin lediga tid så har du lyckats. Samma sak som att annonsera i en tidning som dina kunder läser. Sociala medier är kanonviktigt för att synas.

Nyss var jag inne på annonsering i sociala medier. Men det finns en aspekt till som du som företagare måste jobba med och det är din profil. LinkedIn som kanske är störst vad det gäller för företagare att söka kontakt med andra företagare där gäller det att visa upp sitt företag. Det gäller att visa upp kompetensen man besitter.

Det gäller alltså att skapa en företagsprofil på alla de vanligaste sociala medierna.

Blogg

Att skriva om sin verksamhet och om sin kunskap skickar signaler till dina kunder att du vet vad du snackar om. Att skriva om fakta och ge konkreta tips och förslag visar för dina kunder att du vet vad du snackar om. Du får dina kunder att vilka komma tillbaka och läsa mer. Detta kallas populärt för content marketing.

Det finns många alternativ hur och var du ska driva din blogg. Det finns mängder med gratis lösningar. Tyvärr finns det här två stora nackdelar med en sådan gratis lösning. För det första finns det risk för att du tvingas visa reklam på din blogg. Risken finns att du då tom gör reklam för dina konkurrenter på din egen blogg. För det andra så är det inte du som äger och kontrollerar innehållet. För vad händer om företaget som du har din blogg hos går i konkurs, säljer till ett annat företag eller lägger ner? Inte bra.

Lösningen är att äga sin egen blogg. Lämpligast som en undersida på sin egna hemsida.

Sökmotoroptimering, SEO

En stor del av byggande av sin hemsida är SEO. Alltså åtgärder som får Google och andra sökmotorer att hitta din hemsida och få dig högt upp i sökresultatet.

Här finns det massor av saker man ska tänka på. Hur hemsidan är uppbyggd, vilka ord man använder på vilka platser, rätt bilder osv osv.

Tänk på hur ofta du själv söker efter information, googlar, när du letar efter något. Självklart är det samma sak för dina kunder när dom söker efter produkter och tjänster som du säljer. Du måste synas på Google!

Läs mer om SEO Ljungby.

Google

Ja, det finns andra sökmotorer, jag vet, men man pratar idag bara om Google. Det är Google som dominerar. Det är Google som bestämmer. Satsa på att lyckas på Google. För om du lyckas på Google så lyckas du garanterat på övriga sökmotorer också.

Google har dock fler möjligheter än bara sökningar. Du kan t.ex. köpa reklamplats i sökresultatet. Ofta ser du tre annonser ovanför sökresultatet och en lista till höger. Dessa är annonser köpta av företag. Det är ett mycket effektivt sätt att annonsera och nå ut till sina kunder!

Företagsregister och karttjänster

Det finns mängder med företagsregister och karttjänster där man kan synas med sitt företag. Det går oftast bra att visa en presentation och även adress, länk till hemsidan och övriga kontaktuppgifter.

Det som är riktigt bra är att de oftast är gratis. En är t.ex. Ljungbyportalen som jag själv ligger bakom. Google+, Google Kartor, Google My Business, Apple Maps Connect är nästan ett måste att synas på. De flesta av dessa tjänster hämtar dina företagsuppgifter med automatik men det gäller att kontrollera och komplettera så era kunder hittar en så smidigt som möjligt.

Rays Office

Och var kommer jag in i bilden? Självklart vill jag hjälpa dig i din digitala strategi. Jag har jobbat som utvecklare sedan 1998 och har jobbat med webben och Google se senaste 10 åren. Det finns ganska mycket erfarenhet och kompetens inom området. Så tveka inte att kontakta mig så ska vi tillsammans ta fram er strategi och genomföra alla de åtgärder som krävs för att lyckas med sin digitala marknadsföring.

Missa inte att läsa om allt detta här på min hemsida och framför allt på min blogg. Förhoppningsvis ger det både kunskap och ett ökat intresse för vad man kan göra i den digitala världen idag år 2016.