Nyhetsbrev #1

Idag är det den 29 september 2015. Att sommaren börjar ta slut och att det börjar gå mot höst, ja det är vi alla medvetna om. Men det är inte hösten som intresserar mig idag, utan det är året, 2015, som är det intressanta.

Överallt hör vi och ser vi Internet, Sociala medier, Facebook, LinkedIn, Google, Syns du inte på nätet så finns du inte, osv. Året är 2015 och dessa ord har aldrig varit mer aktuella än nu.

Syns du inte på nätet så finns du inte. För dig som privatperson så kanske det känns tryggt – du vill helt enkelt inte synas så det är helt ok. Men är du företagare så är det en annan sak. Klart att du vill synas med ditt företag. För visst vill du finnas.

Nyhetsbrev1-Topp

Digital strategi

Ångest kanske är det första ordet som dyker upp i tankarna. Hur är nästa ord. Varför? Måste jag verkligen synas på nätet? Det går väl bra ändå. Mina kunder kontaktar väl mig efter att dom ring Nummerupplysningen? Nja, året är som sagt 2015 och det går inte riktigt till så längre. Idag är det Google (och andra sökmotorer) tillsammans med Sociala medier som får ditt företag att synas på nätet. T.ex. så googlar över 90% av oss svenskar innan ett köp. Men har du ingen uppdaterad hemsida eller håller dig helt passiv på sociala medier så har du inte en chans att synas – och kunden väljer att köpa av någon annan.

Det finns dock en hel del man kan göra själv ganska enkelt och det finns några ”platser” man bör synas på. För att sammanställa med några få väl utvalda ord så är det dessa: Hemsida, Blogg, Google, Facebook, LinkedIn, Google+ och Instagram. Den dagen du har koll på din digitala strategi och gått igenom alla dessa ”platser” med dess olika innebörd, det är först då som du syns på nätet.

Ett steg i min egna digitala strategi är detta nyhetsbrev där jag hoppas nå ut till mina befintliga och även nya kunder för att hjälpa till med hur ni ska synas på bästa sätt på nätet. Det finns mycket man kan göra och jag är gärna en del i den processen. Så tveka inte att höra av dig.

Tack för ordet

#Raymond

SEO

Veckans temaartikel kommer att handla om SEO – sökmotoroptimering. Alltså vad kan man göra för att hamna så högt upp i Googles sökresultat som möjligt.

Nyhetsbrev1-Google

Över 95% av oss svenskar använder Google som sökmotor så när man snackar sökmotoroptimering så är det Google man pratar om. Det finns även andra sökmotorer men de fungerar på liknande sätt och även de kommer att uppskatta de optimeringar man gör för Google. Siffran 95% är ungefär densamma i övriga världen.

Över 90% av oss svenskar använder Google innan ett köp så det har aldrig varit så viktigt som idag att synas på Google. Och det finns vissa saker man kan göra själv. Här kommer några tips på vad man ska tänka på när man skapar en sida på sin hemsida.

Varje sida kan optimeras för ett sökord. T.ex. så har er hemsida en sida som handlar om att ni säljer solglasögon. Solglasögon är då sökordet som besökarna förväntas söka efter. Då gäller det att optimera sidan för just solglasögon.

Titel
​Titeln är den text som visas i Googles sökresultat. Det är alltså rubriken till ”annonsen” som dina eventeulla besökare ser i sitt sökresultat. Titeln måste vara säljande för att locka till klick. Den måste innehålla sökordet, gärna först i titeln. Den får inte vara för lång, ca 60 tecken, annars kommer Google att klippa den och det blir inte bra.

Meta description
Del två i ”annonsen” är ett kortfattat meddelande. Ca 130-156 tecken långt. Även här säljande, beskrivande, fördelar och uppmaning. Denna beskrivande text ska även vara unik för varje sida på er hemsida.

Rubrik
Varje sida ska ha en rubrik. Tekniskt kallas denna h1. Även rubriken ska innehålla sökordet, gärna först men rubriken ska inte vara identisk som titeln. Utöver en h1-rubrik så är det bra med flera underrubriker i brödtexten (h2).

Brödtexten
Själva texten är också mycket viktig. Google älskar text. Det ska vara mycket text. Relevant text. Inte stulen eller exakt kopierad från en annan sida på nätet. Glöm inte bort att skriva för dina besökare. Det ska vara snyggt, tydligt och lättläst.

Bildtext
Alla bilder på sidan ska ha ett relevant filnamn. T.ex. solglasogon-svarta-med-kant.jpg. Varje bild har möjlightet att få en speciell tag – en alt-tag. Det är text som aldrig syns för användaren, eftersom användaren ser ju själva bilden. Men Google ser texten och vet då vad bilden innehåller, i detta fallet solglasögon med svart kant. Mycket viktigt med dessa alt-taggar på bilder.

Länkar
Om andra hemsidor länkar till din hemsida så anser Google att din hemsida bör vara intressant och bra och kommer därför högre upp i sökresultatet. Många länkar är bra och länkar från hemsidor som Google redan älskar gör att dom älskar din hemsida än mer.

Vad det gäller länkar så är detta det som är svårast att jobba med. Eftersom det är andra hemsidor som ska länka till just din så är det ju svårt att påverka. Det är upp till andra att skapa dessa länkar. Exakt hur de ska utformas, hur många nya länkar i veckan som skapas påverkar sökresultatet. Viktigast av allt är att hemsidan som länken kommer från har ett relevant innehåll. T.ex. om hemsidan handlar om linsvätskor, ja då är det inte speciellt intressant ur ett SEO-perspektiv ifall den länkar till sidan med solglasögonen.

Sociala medier
Om det skrivs och länkas från sociala medier så kan Google anse att det är positivt och man kan då få en bättre position i Googles sökresultat. Så glöm inte att vara aktiv på sociala medier och få andra personer att också vara aktiva gällande ert företag.

Allt som jag skrivit om här kan man själv påverka relativt enkelt förutom länkarna. Börja här och nu! Tänk på vilket sökord som är viktigt och skriv sidan utifrån de tips du nyss läst om. Det kommer att göra underverk!

Det finns oändligt mycket att göra vad det gäller SEO för din hemsida. Ovan ger jag tips på en mycket bra början.

Blogg

Gå gärna in på min hemsida och kolla in min blogg. Målet med bloggen är att sprida intressanta nyheter och kunskap kring digital marknadsföring.

Det senaste inlägget handlar om produktivitet med tips hur man kan undvika stressen kring ständigt inkommande e-post. Jag tipsar även om en mycket intressant bok som jag tycker alla med ambitioner bör läsa.

rays.se/blogg